اهو جه يا ولاد

Tuesday, August 7, 2007

هدفك ايه؟؟


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



سالت نفسك قبل كده هدفك ايه؟عايش ليه؟عملت ايه لدينك؟ عملت ايه لبلدك؟

هل كان شغلك الشاغل يوما ما هو عزة الاسلام ونصرته؟!!؟

انا قعدتى ونويت اكتب بوست جديد بس مكنتش عارفه اكتب ايه؟؟؟


وفجأه تذكرت الرؤيه التى رأيتها قبيل ايام واثرت جدا فى.

فى هذه الليله تذكرت الاستاذ خيرت الشاطر والاستاذ ياسر عبده والاخ عبد المنعم محمود وكل المعتقلين

قلت الناس دى يوم القيامه هتلاقى حاجه تقولها لربنا طيب انا هقوله ايه لما يسألنى انا عملت ايه لدينى ولوطنى؟؟

المهم انى قعدت ابكى لغاية لما نمت ورأيت رؤيه خير الله اما اجعله خير

رأيت رجل لم اراه من قبل قال لى استمرى فى الدعوه وتفوقى فى كليتك

ومن هنا وجدت الحل ربما يكون مش قوى بس هو دا فعلا اللى انا اقدر عليه

نشطت مجال الدعوه عندى عن طريق النت والمنتديات وبعدها لاقيت ربنا سبحانه وتعالى بيفتح على

ويعطينى الشجاعه انى لما اشوف اى حاجه اغلط اتكلم وخاصة فى الكليه الحمد لله

المهم انا كتبت البوست ده علشان لازم نحيا لهدف ونحدده

يا ترى لك هدف طيب هو ايه؟

فكرت قبل ذلك ان تحدد هدف لتعز دينك؟؟

منتظره تعليقاتكم

2 comments:

alqassam said...

الحيــــــــاة بدون هدف لاقيمة لها ولكنى احيانا اسمع كلمة من اصدقاء لى واحيانا اشعر بها يوجد هدف محدد نريد تحقيقه ولنقل ان الهدف العام هو العمل من اجل الاسلام احيانا بصدق يشعر الانسان بضياع هدفه فى وطنه الاهداف موجوده لكن ماذا نفعل حينما نشعر ان واقعنا يشعرنا بضياع الهدف سمعت هذا السؤال من الكثير اتمنى ان تكتبى عن ذلك وهو ضياع الهدف وكيفيه معالجته
مدونة جيده ياصانعه الحياة والحرية
القسام

صانعة الحرية said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا جزاك الله خيرا
وعندك حق والله يا اخ القسام
انا حسيت بضياع الهدف لما ايقنت انى مهما تفوقت فى كليتى ومهما طلعت الاولى مش هتعين فى الكليه
ومره تانيه جزاك الله خيرا
وانا فعلا بحضر بوست جديد عن ضياع الهدف